3.1 Kaupade tellimine
Tellin
kaupa vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale ja arvestades müügitulemusi,
kampaaniad, üritused, pühad, kasutades programmi Navision. Alati kontrollin
laoseisu, vajadust tellida õigeaegselt kampaaniatoodet (kampaania juhendi ja
infokirja alusel). Tellin kaupa jälgides tarnegraafikut. Kaupade tellimiseks
kesklaost alati kasutan skännerit, nii on palju kiirem, mugavam, vähem vigu,
kui sisestada kõik andmed käsitsi. Iga tarnija kaubale teen eraldi tellimus,
jälgides tarnegraafikut. Kontrollin, et tellimus on programmis ja ära saadetud.
Tellimused
olid optimaalsed, kaupa oli piisavalt tarnest tarneni. Juhul, kui ühes poes
kaup ootamatult saab otsa, saan tellida teisse poodi ja pärast teha üleviimise
(kioskivaheline kaupade liigutamine).
3.2 Kaupade
vastuvõtmine ja ladustamine
Kauba
vastuvõtul esimesena veendun, kas kaup tuli õigesse kioskisse. Kontrollin kauba
koguse vastavust tellimusele ja saatelehele, kauba kvaliteeti (kaubanduslik
välimus, realiseerimisaeg). Saatelehel teen märkused, kas kauba kogus on korras
või puudub/rohkem. Allkirjastan saatelehe (nimi, allkiri, kuupäev, kioski
number). Tehnilisi vahendeid kaubavastuvõtul R-Kioskis ei kasuta. Võtan vastu
kaupa kioskisse programmis Navision. Kaubavahede korral parandan kogused
olemasoleval saatelehel Navisionis ja alles siis võtan vastu, esitan reklamatsiooni. Reklamatsiooni saab
esitada, kui veo käigus kaup on viga saanud või kadunud.
Mõnede
hankijate puhul saan ise võtta ühendust müügi esindajaga ja leppida kokku
kreedit arvest või kauba vahetusest, juhul, kui tuli vale kaup. Kui
kaubanduslik välimus ei ole korras, siis teen foto ja saadan R-kioski klienditoele, nemad
saadavad edasi tootejuhile.
Kesklao
kauba puhul on kaks viisi esitada reklamatsiooni:
- Kui kaup oli viga saanud või saadeti aegunud kaupa, siis mina teen foto ja esitan kaebuse meili teel klienditoele, nemad võttavad ühendust kesklaoga ja edastavad vastuse mulle.
- Kui kaup on kadunud, siis kauba vastuvõtul Navisionis parandan märgitud koguse sellele vastu, mis tegelikult saabus. Vastuse näen Qlikwiev’s (programm , mille kaudu mina jälgin müüke, laoseisu ja muud).
Näiteks:
kesklao kaubaga tulid müsli batoonid, realiseerimis kuupäev oli vähem kui üks
kuu. Vastavalt ettevõtte korrale mul on õigus neid mitte vastu võtta. Tegin
foto, saatsin meili klienditoele. Mõne
tunni jooksul sain vastuse kesklaost, et avatakse tagastuse võimaluse sellele
tootele. Vormistasin tagastuse ja andsin üle kauba järgmise tarne ringiga
tagastuslattu tagastamiseks.
Kaupade ladustamine. R-Kioski
kauplused ei ole suured ja spetsiaalset meeskonna kaupade ladustamise jaoks ei
ole.
R-Kioskis
kiiresti riknev kaup (puuviljad, piimatooted, salatid, võileivad ja muud) läheb
kohe müügiks jahekappidesse, sügavkülmutatud tooted ladustatakse
sügavkülmikutesse, kesklaost kaup osaliselt läheb kohe müügiks, osaliselt
kaupluse lattu. Laos ühte sorti, firma kaup peab olema ühes ja samas kohas. Ladustamisel jälgin realiseerimiskuupäeva. Põrandale ladustada ei tohi, kaup peab olema
aluse peal või riiulites.
R-Kioski
poodides päris tihti esineb „vaba kohta“ probleem, kauplustes on liiga väike
pind kaupade ladustamiseks. Eriti on seda tunda suvel, kui on suurem jookide läbimüük
ja kuu lõpus, kui vahetatakse kuu kampaaniad ja osa kaupa ei saa tagastada
tagastuslattu. Masskampaania kaup siis
jääb kauplusesse edasi müügiks ja on vaja ladustada selle kaupluse lattu.
Sügavkülmutatud toodete puhul on vaja ka
olla eriti ettevatlik, sest sortiment on rikas ja seda pidevalt laiendatakse.
Sügavkülmikute kogus mõlemates poodides ei ole piisav. Ettepanekuks on
laopindade suurendamine ja lisa sügavkülmikud.
3.3 Kaupade
müügiks ettevalmistamine
Kaupade
väljapanek müügisaalis on oluline, et järgida kahte olulist eesmärki:
- Tagada klientide rahulolu, järgides nende vajadusi, mugavusi, harjumusi.
- Kasvatada läbimüüki ja teenitavat tulu.
Valmistan
kaupa müügiks vastavalt ettevõtte standardile. Esialgu võtan kaupa pakendist
lahti. Väljapanek peab olema rikkalik, etikett kliendi poole, käelaba suurune
vahe toote ja riiuli vahel, et kliendil oleks mugavam tooted haarata., tooted
ei tohi õle ulatuda riiuli tagaseinast, et ei kukuks riiuli taga. Hilisema
realiseerimis ajaga kauba asetan riiuli tahapoole, varasema – ettepoole. Riiulite
täitmisel järgin planogramme.
Planogrammid:
- Tootja, tarnija on ostnud riiulikohta.
- Luuakse ühtne ilme.
- Mugav kliendile.
- Abistamiseks müüjale (on teada, mis toodet kuhu panna).
Kampaaniatoodete
puhul kasutan plakatid ja riiulirääkijad. Allahinnatud toodete puhul – hinnad,
prinditud kollase paberi peal. Toote massesitluse (üksik toote massesitlus) puhul
teen eraldi väljapanekut ettenähtud kohal.
Tooted
küpsetamiseks ja grillimiseks meile tulevad sügav külmutatuna. Vajalik kogus
panen sulama selle jaoks ettenähtud jahekappis leti taga. Pärast toode grilli asetamist, registreerin selle seirelehtedel.
Jälgin toodete temperatuuri grilli peal, standardite järgi peab olema mitte
vähem, kui 63 C.
Kiiresti
riknev kaup (salatid, võileivad, piimatooted, puuviljad) panen kohe müüki
jälgides realiseerimisaja (uuemad - tahapoole, vanemad ettepoole).
3.4 Pakendite,
taara ja ohtlike jäätmete käitlemine
Ohtlik
aine on selline aine, mis kahjustab tervist, keskkonda või vara. Igasugune
ohtlik aine peab olema pakendatud originaaltaarasse või taarasse, mis märgistatud nii, et teave oleva pakendis sisu
kohta oleks üheselt arusaadav ja mõistetav. R-Kioskis kasutan erinevate pindade
jaoks erinevad puhastusvahendid. Olemas kasutuseks valmis vahendid ja
kontsentreeritud puhastus vahendid. Kontsentreeritud vahenditest valmistan
lahust vastavalt instruktsioonile ja kasutan selle säilitamiseks märgistatud
vastavalt ettevõtte korrale taaras. Valmis puhastusvahendid originaal taaras.
Juhend puhastusvahendite kasutamisest alati nähtavas kohas. Kõik puhastus
vahendid, mis kasutan ettevõttes, saan väikestes osades ja samaaegselt rohke
veega valada kanalisatsiooni. Pakendijäätmed peale hoolikat veega puhastamist toimetan
vastavasse kogumispunkti või kasutan kodumajapidamises v. a. toiduainete säilitamiseks.
Kasutatud patareisid, mis jäätavad poodidesse kliendid, saadan
tagastuslattu. Ebakvaliteetsed
tulemasinad saadan samuti tagastuslattu.
Plastmass
kastid tagastatakse kohe kaubavastuvõtul autojuhile. Sorteerin taarat vastavalt kohtade korrale,
kus asub kiosk. Näiteks Tallinna Lennujaamas on kolm prügi konteineri: olme
jäätmed, kile ja papp, Viru Keskuses on kaks konteineri: papp ja olme jäätmed.
Vabaduse Tunnelis sorteerin taarat sama moodi nagu Viru Keskuses: papp ja olme
jäätmete konteinerisse läheb ka kile pakend. Vabaduse Väljaku kioskis kõik
läheb ühe konteineri sisse.
3.5 Kauba
kvaliteedi hindamine
Alusdokumenti
ettevõttes ei ole.
Kauba
vastuvõtul kontrollin visuaalselt toodete realiseerimisaega ja kaubanduslikku
välimust, kas pakend on terve, karbid/kastid ei ole kortsus, pudelid täis, ei
tilgu. Eriti see on oluline värske ja kiiresti riknevate kaupade puhul, nagu
salatid, võileivad, puuviljad ja muu. Väga tähtis on kontrollida mitte ainult realiseerimisaega,
vaid välimuse ka. Näiteks, uues partiis salatite karbid olid „paisunud“, kohe sain
aru, et tarnija ei järginud säilimistingimusi. Sellist kauba mina vastu võtta
ei saa. Teavitasin koheselt sellest olukorrast tooteosakonda.
Ebakvaliteetset
kaupa kantakse maha või saadetakse tagasi kesklattu või tarnijale.
3.6 Kaubagruppide
liigitamine
- R-tooted
- Toidukaubad
- Joogid
- Alkohol
- Maiustused
- Jäätis
- Tubakatooted
- Ajakirjandus
- Tööstuskaup
- Bussipiletid
- Loto
- Kõnekaardid
- Kirjamargid
- Farmaatsiatooted
Tarnijalt
tellitavad kaubad: piimatooted, sügavkülmutatud tooted, valmistoit, postkaardid,
puhastusvahendid.
3.7 Kaubavarude
juhtimisega seotud riskide haldamine
Kaubavarude
analüüsimisega R-Kioski suuremates poodides tegelevad juhatajad või frantsiisi
poodides frantsiisivõtjad. Võivad sellega tegeleda ka teenindajad juhul, kui,
näiteks, juhataja või frantsiisivõtja on puhkusel või haiguslehel. Väiksemates
poodides või luugikioskites tavaliselt
juhatajat ei ole, siis kaubavarude analüüsimisega tegelevad teenindajad ise.
Minul
on kaks võimalust kaubavarude analüüsimiseks:
- Programm Qlikview. Seal ma näen mitmeks päevaks jätkub igast sorti kaupa.
- Ise kohal visuaalselt analüüsin laoseisu. Tavaliselt kasutan just selle meetodi.
Kaubavarude
analüüsimisega poodides tegelen nii tihti, kui tihti on vaja teha uus tellimus.
Näiteks, minul on kaks kauplust, mõlemates kesklao kaup tuleb kaks korda
nädalas, aga tarnegraafik on erinev. See tõttu tegelen laoseisu analüüsimisega
neli korda nädalas.
Kaubavarude
analüüsimisega tegelen lähtudes ettevõtte põhimõttetest:
- Kaupa peab olema alati piisavates koguses tarnest tarneni, eriti, kui see on kampaania kaup. Riiulid peavad olema täis, ei ole tühjasid auku.
- Kaupade varudel ei tohi seisma jääda poe laos.
- Vähendan mahakandmised nii palju kui võimalik.
Comments
Post a Comment